Архієпископ Лазар (Баранович). Слово на введення Пресвятої Богородиці

Добавить в Twitter

«Увійду в дім Твій з жертвами всепалення, виконаю перед Тобою обітниці мої, що їх проголосили уста мої, і висловив язик мій у скорботі моїй» (Пс.65:13-14).

Іоаким та Анна, батьки Пресвятої Богородиці, вводять сьогодні у Святеє Святих улюблену свою дочку, наче саме серце своє замість жертви Богу віддають.
Улюблені слухачі! Скорботне це серце і смиренне, яке вилилось в таке слово благе і смиренне: «Я – раба Господня» (Лук.1:38). Тому скорботне і смиренне Бог не відкине. Господь вимагає таку жертву через мудрого: «Сину мій! Віддай серце твоє мені» (Притчі 23: 26). Саме це нині батьки на вічну службу Господу приносять в жертву. Що ця раба Господня у храмі, там де Святеє Святих буде робити? Придивимося на цій проповіді на її Богомисленну роботу. Вводять Тебе, Пресвята Діво, праведні батьки Твої в храм, в Святеє Святих молитися. За всіх Благая молишся, помолися і за мене, щоб Твоє діло в храмі я словом зобразив. Помолися і за тих, що слухають, щоб зі старанністю прихиляли свій слух.

«Ввійду в дім Твій…» і інше.

Зовсім не полюбила Пресвята Діва в миру жити, тільки три роки в ньому поживши. Три особливі небезпеки відкрила, які Дівственник, що колись стояв з Нею під хрестом так описав: «Все, що в світі: похіть плотська, похіть очима і гордість житейська» (1Іоан.2:16). Досить скоро в свої три роки відрікається від цього зла мирського. Не полюбила похоті плотської як Діва і навічно Богу дівоцтво заручила. Не полюбила похоті очей і нікуди не направляла їх, а тільки до Господа. Не полюбила житейської гордості смиренна Діва, бо іншої назви собі не дала, а тільки: Я – раба Господня, хоч і була царського роду. Хто хоче, хай іменується пресвітлими царськими титулами, мені досить називатися: «Я – раба Господня» (Лук.1:38). В дім Господній вводять, де знаходять місце смирення, і самому Господу своїм пророком промовляють: «Не буде жити в моїм домі той, хто діє підступно» (Пс.100:7). Через це смирилася, промовивши: Я – раба Господня. Перебуваючи в такому подвигу зненавиділа світ за його зло і промовила з Давидом царем: «Краще стояти біля порога в домі Бога мого, аніж перебувати мені в палацах грішників» (Пс.83:11). Гряде в дім Господній, гряде з плодами як наказано йти до Господа: «Не являйся перед лице Господа з порожніми руками» (Сирах 35:4). Входить в дім Господній з всепаленням: чисте своє дівоче серце, як палаючий світильний в храмі Божому ясно являється. Оскільки дім Господа є домом молитви, пресвята Діва йде на молитву, щоб молитву пролити перед Господом, і звістити Йому свою печаль. Який в Тебе смуток, Пресвята Діво? Маючи тільки три роки відповідає: «Сум огортає мене за грішників, що відкинули закон Твій» (Пс.118:53), закон же Твій у серці моїм (Пс.39:9). Буде час, о, Пресвята Діва, коли і сам Законодавець буде під серцем Твоїм. Ти маєш печаль без Господа, і доти будеш в смутку, поки не скаже Тобі архангел: «Радуйся, Благодатна! Господь з Тобою» (Лук.1:28). В храмі, в який ввійшла, знайшла Господа, бо там Господь перебуває: «Господь в храмі святім Своїм» (Пс.10:4).
Як входить в храм? Входить з нахиленим лицем до землі. Хоч Вона є Діва, у якої під ногами місяць (Одкров.12:1), але оскільки входить в храм Того, Хто створив місяць, то припадає до Господа, лицем до землі кланяється. Те, що цар Давид словом наказав: «Прийдіть, поклонімся і припадімо до Нього, та, схиливши коліна, помолимось перед Господом, Який створив нас» (Пс.94:6), те діва ділом виконала: ввійшла в храм, поклонилась, припала до Господа, помолилась перед Господом, Який Її створив. Входить в храм зі страхом Божим, хоч була Дівою, Якій сказав архангел: «Не бійся, Маріє!» (Лук.1:30). Входить в храм зі страхом до Того, Хто страшний для царів землі: «Увійду в дім Твій, поклонюся до храму святого Твого зі страхом перед Тобою» (Пс.5:8).
Навчає Богородиця про ім’я Ісусове, яким наречений ангелом ще перед тим як зачався Він в утробі, і перед Яким схиляється всяке коліно (Филип.2:10). Закликає всіх: прийдіть зі мною трирічні, в Тройці Славимому Богу поклонімося і припадімо. Бо хто до Бога не припадає, загине, за цим словом: «Ті, що віддалили себе від Тебе, гинуть» (Пс.72:27). Про що просить Господа в храмі? «Одного прошу я у Господа, одного бажаю, щоб жити мені в домі Господньому усі дні життя мого» (Пс.26:4). Пресвятій Діві є радість і насолода жити усі дні в домі Господньому, а для нас одну годину нудно.
Про що просила? Дивитися на красу Господню, щоранку молитися у храмі Його, бо в правиці Його вічне блаженство. «Очі Господні звернені до праведних, і вуха Його до молитви їх» (Пс.33:16). Були очі Його звернені до Діви, і вуха до Її молитви. Сказано Їй: «Слухай, дочко, і споглянь, і прихили вухо твоє, і забудь народ твій і дім отця твого» (Пс.44:11). Замість дому Твого Отця даний Тобі дім Отця Небесного. Тому і сказане таке: забудь отця земного і з цього часу в твоїх молитвах, заради яких ввійшла в храм, поминай Отця Небесного. Так і Христос навчив нас молитися. Говорить один з учеників Господу Христу: «Господи! Навчи нас молитися, як і Іоан навчив учнів своїх. Він сказав їм: коли молитесь, говорить: Отче наш, що єси на небесах, нехай святиться ім’я Твоє» (Лук.11:1-2). Вона вимолила у Отця, що на небесах, через Сина Свого, даного Їй, щоб освятив ім’я Своє. Бо сам Христос говорить до Бога Отця: «Я прославив Тебе на землі, звершив діло, яке Ти доручив Мені виконати… Я явив ім’я Твоє людям, яких Ти дав Мені від світу» (Іоан.17:4,6). Вона вимолить, що прийде Царство Його, прийде у плоті цар Ізраїля, і воцариться в домі Якова. Вона випросить хліб насущний, що зійде з неба, Вона вимолить прощення гріхів наших. Народить Того, Хто говорить грішникам: прощаються тобі гріхи твої. Вона вимолить, що Бог Отець введе нас не у спокусу, а у споживання Хліба, що зійшов з неба, через Євхаристію. Не введе нас у спокусу, бо Її Сином позбулись спокуси. Вона вимолить, щоб визволитися нам від лукавого: цей рід виганяється тільки постом і молитвою (Мф.17:21) Пресвятої Діви Богородиці, Яка в храмі молилась і постилась. Про молитву Її згадав в Діяннях святий Лука: «Усі вони однодушно перебували у молитві й благанні, з деякими жінками і Марією, Матір’ю Ісуса, та з братами Його» (Діян.1:14). Гарно Вона говорила: сльози мої стали хлібом мені день і ніч. За Її сльози дав Їй Бог радість, сказану через архангела: радуйся, Благодатна! Через те, що смирила постом душу Свою, прийняв з радістю Господь це смирення, а Вона сама про себе свідчила: «Зглянувся на смирення раби Своєї, ось-бо віднині ублажатимуть Мене всі роди» (Лук.1:48). Так і є Пресвята Діво, ублажатимуть Тебе Богородице Діво, всі роди, бо невмістимий Христос Бог наш зволив в Тебе вміститися. Ублажаючи Тебе, і ми стаємо блаженними, бо сподобилися Тебе ублажити, хоч і грішні.
Трирічна Діво, входиш в храм, щоб трудитися від юності. Не забороняйте дітям приходити до Мене (Мф.19:14) говорить Син Твій, коли побачив Тебе, що входиш в храм у Святеє Святих Діво Маріє в три роки. А особливо говорить про тебе, отроковицю свою малолітню: не забороняйте Діві приходити до Мене. Не було у Тебе іншої справи у Святому Святих храмі, в який вводишся Пречиста Діва, тільки молитва твоя з поклонінням. Бог з милістю прийняв поклоніння цієї дівочої глави, з якої вінець дівоцтва ніколи не спаде. З милістю прийняв піднесені чесні руки, яким маєш тримати і носити втіленого Бога. Багато підносять рук в храмі, але в їхніх руках беззаконня, їхня правиця наповнена жадібності, в такі руки Бог нічого не подає, бо такі руки сплітають неправду (Пс.57:3). Виходять з храму ні з чим, бо Бог не слухає грішних. Але, коли Пресвята Діва Свої непорочні руки піднесла, то відійшла не без нічого. В Твої руки пречисті передається дорогоцінний бісер, Син Божий, в Якому вся сутність скарбу премудрості і таємниця розуму. Таким скарбом весь людський рід буде викуплений. Ви не свої, бо ви куплені дорогою ціною (1Кор.6:19-20), говорить апостол. Святий Петро описав цю ціну: «Не тлінним сріблом або золотом визволені ви від суєтного житті, переданого вам від батьків, а дорогоцінною Кров’ю Христа як непорочного і чистого Агнця» (1Петр.1:18-19).
Пише святий Іоан: «Хто шанує Бога і волю Його творить, того слухає» (Іоан.9:32). Ти Нескверна, Ти знайшла благодать у Бога. Ти як Мати, як Богородиця, шануєш Бога краще всіх. Коли Отрок Ісус один залишився в Єрусалимі, Мати Його шукала доти, доки не знайшла. «Знайшли Його в храмі, де Він седів серед учителів, слухав їх і розпитував; усі, хто слухав Його, дивувались розуму і відповідям… і Мати Його сказала Йому: Чадо! Що Ти зробив з нами? Ось батько Твій і Я, вболіваючи, шукали Тебе» (Лук.2:46-48). Його народила не вболіваючи, а шукала вболіваючи. І говорить до них Христос: навіщо вам було шукати Мене? Хіба ви не знали, що Я маю бути в тому, що належить Отцю Моєму?
Шануючи Бога, Божа Мати милостивим Своїм бажанням творити волю Його, в законі Його повчалася день і ніч. Його посланню через архангела не противилася, і волі Його покорилася: «Нехай буде Мені за словом твоїм» (Лук.1:38). Євангелист Лука пише, що все, що Син Їй отроком говорив, те Мати Його «зберігала всі слова ці, складаючи в серці Своїм» (Лук.2:19), бажаючи цим творити волю Його, бо саме таких Бог послухає. І Він послухав Матір, бо той же євангелист написав: що Він корився Їй. Тому заради всіх, за кого Богородиця буде просити Сина Свого в Святому Святих храму, Син Її послухає.
Яке діло в храмі у Пресвятої Богородиці? Не було іншої потреби тільки як догодити Господу, щоб скоріше почути слова: Господь з Тобою. «Незаміжня турбується про Господнє, як догодити Господеві, щоб бути святою і тілом і духом» (1Кор.7:34). Сказане апостолом виконала Пречиста Діва, Господь був Тобі охороною. Не турбуйся, пречиста Діво, Господь близько, не турбуйся ні про що (Филип.4:5-6). Будь готовою на прийняття Бога, Господь близько. До кого може бути ближче, ніж до Тебе? Бо буде в Твоїй утробі. Пише апостол: «Їжа для черева, і черево для їжі» (1Кор.6:13). Твоєму череву, яка їжа? Така їжа, про яку сам Христос говорить: «Я – хліб живий, який зійшов з небес» (Іоан.6:51). «Дбайте не про їжу тлінну, а про їжу, яка залишається на життя вічне, яку дасть вам Син Людський» (Іоан.6:27). Ти. Пречиста Діва, коли своє дівоче черево на небесну їжу, Сина Божого готуєш, бо Син Людський є нетлінною їжею, то хліб небесний дасть Тобі, який залишиться на життя вічне, і нам від Твоєї трапези подасть.
Одного разу Христос «вирішив іти до Єрусалима. І послав вісників перед лицем Своїм; і вони пішли, і увійшли до села самарянського, щоб приготувати Йому. Але там не прийняли Його» (Лук.9:51-52). Самарянський край не любить тих, хто приходить до них, тому і не приготували прийняття Господу. А Діва Марія любить подорожніх і посланого перед лице Бога Слова вісника Гавриїла, який посланий приготувати прийняття Бога, в Назареті прийняла з радістю. Говорить віснику: Поспішала я, не затримувалася виконувати заповіді Його (Пс.118:60), маю відкрите серце до Тебе, Боже: «Готове серце моє, Боже, готове серце моє» (Пс.107:2), чисте моє серце, щоб побачити Тебе воплоченого Бога. Говорить Христос через євангелиста Матфея: «Будьте готові, бо в ту годину, про яку й не думаєте, прийде Син Людський» (Мф.24:44). Пречиста Діво, будь готова в середині себе дати місце, щоб мати Царство Небесне в середині себе. Вводиться трирічна Пречиста Діва в храм, щоб зростати в святий храм у Господі (Єфес.2:21). Корисне Пречиста Діво Твоє Введення, бо прийшла покласти нову основу благодаті у церкві. Народиш такого Сина, Який буде в основі церкви. Говорить апостол: « Ніхто не може покласти іншої основи, крім покладеної, яка є Ісус Христос» (1Кор.3:11). Тільки на цій основі буде стояти Церква, і ворота пекла не здолають її. Корисне було Твоє Введення в храм, Пречиста Діво, бо прийшла у вівтар храму, де була манна. Цю манну отці наші їли в пустелі і померли. Ти Животворчу Манну, Хліб Небесний зростила плодоносною землею, і хто їстиме цей Хліб, житиме повік. Нехай відійде манна, що не може животворити, а нехай прийде Небесний Животворчий Твій Хліб. Тлінна манна з ковчегом хай пливе від нас, нам угодна трапеза нетлінного Хліба принесення, що від тління позбавляє. Коли Господь благозволить Йому бути в Твоїй землі, і коли Господь дасть Тобі благість, тоді земля Твоя дасть плід свій, дасть плід животворчий. Саме Пречиста Діва введена в храм, дасть для Церкви Хліб, Який серце укріпить людям. Раніше Бог був забутий, Він сам про це свідчить: «Я забутий у серцях» (Пс.30:13). А тепер не буде забутий, бо Бог нам в Хлібі через Твої руки подається. Голодним людям Бог хлібом буде для ума, коли згадає про хліб, то голод зразу ж пройде. Згадування про хліб приємне Христу, Сам цього бажає, бо говорить, коли подає хліб апостолам: «Це чиніть на спомин про Мене» (Лук.22:19).
Корисне було Твоє Введення Пречиста Діво в храм, бо раніше в храмі була тінь або морок(темінь), доки Тебе, Пречиста Діво, Світильника, в храм не ввели. Нині пройшла тінь закону, коли благодать появилась. Уступила ця темрява, коли Твій світильник посталений в храмі. Саме так і повинно бути, бо «ніхто, засвітивши світильник, не ставить його в закритому місці чи під посудину, але на свічник, щоб усі, що входять, бачили світло» (Лук.11:33). Після Твого введення в храм, Пречиста Діво, всі, хто входять в храм, бачать Тебе, світло, сяючу вранішню зірку, яка передує Христу, Сонцю. Приготувала світильник Помазанику Божому, і як діви, взявши світильники свої, вийшли на зустріч Жениху, так і Ти, Пречиста Діва, взявши свій світильник, трирічна, як архієрейський трикирій, ідеш на зустріч Великому Архієрею: «Введуть її до Царя. Приведені будуть діви вслід за нею» (Пс.44:15). До цієї зустрічі закликає церква нас своїх синів і дочок, співаючи: Христос з небес, зустрічайте. Не уподібнюйтесь нерозумним дівам, що взявши світильники свої, не взяли з собою оливи, щоб потім у мудрих дів не просити: «Дайте нам вашої оливи, бо світильники наші гаснуть» (Мф.25:8). Уподібнюйтесь мудрим дівам, які взяли оливи в посудинах разом зі світильниками своїми. Уподібнюйтеся Пречистій Діві, яка прикрасила свій світильник, і входить з Женихом Своїм в храм на Весілля.
Христос вимагає оливи, бо Сам дав образ для посту душам, як дівам: треба вмити лице своє і намастити голову свою оливою (Мф.6:17). Тоді ваші світильники багатьох нагих і убогих будуть освітлювати, а щоб не згасали вимагають вашої оливи милосердя. В чистоті треба поспішати на зустріч Жениху, а чистота сяє оливою милості, бо Христос Сам говорить: «Краще подавайте милостиню з того, що маєте, тоді все буде у вас чисте» (Лук.11:41).
Ідучи в храм, в Святеє Святих, Пречиста Діва слова говорить Сину Божому, які Він скаже потім Закхею: «Закхею, злізь скоріше, бо сьогодні Мені належить бути в тебе в домі» (Лук.19:5). Був Син Божий на лоні Бога Отця високо, невимовним образом вище, ніж Закхей на смоковниці. Сам Закхей свідчив про Чистого. Богослови називають Бога, що Чистим Єством, Чистим Діянням, а по Іоану Богослову: «Бог є світло, і немає в ньому ніякої темряви» (1Іоан.1:5). Як Закхей на слова Христові поспішно зліз і прийняв Його з радістю, так на слова Пресвятої Богородиці Син Божий поспішно зійшов від лона Бога Отця.
Говорить чиста Діва: Я готова, щоб Тебе Бога прийняти. Прийняв Христос Пречисту Діву в Святеє Святих храму, як в Своєму домі, в домі молитви. Прийняла і Пречиста Діва Христа в Своєму храмі, Пречистому храмі Спаса Христа, як в домі по слову апостола: Христос – як Син у домі Своїм; а дім Його – ми (Євр.3:6). Коли Христос був у Закхея, то говорив йому: нині прийшло спасіння дому цьому. А коли буде Пречиста Діва в Твоєму дому, в утробі Твоїй, то і тоді промовляє: нині прийшло спасіння дому цьому. Звершивши спасіння посеред землі, і посеред утроби Твоєї спасіння звершить, тоді через Тебе і нам всім говорить: спасіння дому цьому, «Господнім є спасіння, і на людей Твоїх благословення» (Пс.3:9).
Що у Святому Святих храму робила Пречиста Діва? Тебе Богородице, як живу книгу, вносять в храм, бо Ти є книга родоводу Ісуса Христа, «від Якої народився Ісус, названий Христом» (Мф.1:16). Тому на Введення Твоє церква починає співати канон «Христос народжується», бо без Тебе ця книга родоводу Ісуса Христа не прочитається. Твоя жива книга внесена на Введення в храм, з неї сини церковні прочитали, що від Тебе народився Ісус названий Христом, і навчила їх співати: Христос народжується, славимо Його.
Трирічну дівчину ввели в храм.
Згадує євангелист Лука: «Один чоловік мав у своєму винограднику посаджену смоковницю, і прийшов шукати плоду на ній і не знайшов. І сказав виноградареві: ось третій рік я приходжу шукати плоду на цій смоковниці і не знаходжу» (Лук.13:6-7). Не говорить Бог Іоакиму і Анні як виноградарям: ось третій рік я приходжу шукати плоду на вашій смоковниці і не знаходжу. Трирічна смоковниця Тройці Святій плід приносить з трьох своїх років. Тяжким це було в Її очах, аж поки не ввійшла у святиню Божу (Пс.72:16-17). Що робила Пресвята Діва, ця раба Господня святий Ієронім так описав: трирічна Діва в храм введена, жила в зібранні інших дів і навіть ще не розмовляючи, а вже все благочестиво і по чину робила. Розумом була не по віку, а за видом була мудрою нареченою. Вона так розподіляла свій час: зранку до третьої години стояла на молитві, з третьої до дев’ятої була на церковній роботі, робила все для прикраси храму. З дев’ятої години на молитві стояла до того часу, поки ангел не прийде, з його ж рук їжу приймала. Їжу, яку отримувала з іншими дівами віддавала убогим. Ця праця достойна діви! Господь, що говорив доброму рабові: «Добрий і вірний рабе!… увійди в радість господаря твого» (Мф.25:21), і тобі говорить: добра раба, увійди в радість Господа Свого. «Він пом’яне всі жертви твої, і всепалення твоє буде приємне. Господь дасть тобі за серцем твоїм і наміри твої здійснить» (Пс.19:4-5). Раду предвічну відкриває Тобі, Отроковице, Гавриїл, і Господь виконає всі прохання Твої . Проси Господа за нас, рабів Твоїх, бо не насмілюємося відкрити уста наші скверні, не сміємо піднести руки. Як нахилимо голову обтяжену гріхами? Як піднесемо блудні очі, які переповнені розпустою? Ти Пречиста Діво, відкрий уста Свої , якими цілувала нескверного Твого Агнця. Ти, що Бога Слово народила, промов слово за нас Богу, бо Його Ти пеленами сповивала. До Нього піднімай руки Свої, бо все подасть в Твої руки, в які не заборонив і Себе подати. На Введення Твоє в храм доведи нас до престолу благодаті Сина Твого, щоб величала і наша душа Тебе, що говорила: Величає душа Моя Господа, що приведена в храм Господній. Благословенна Ти в жонах, і благословенна руками Ієровоама, а коли прийде час, будеш благословенна руками Вишнього Архієрея. Молитвами Твоїми уповаємо, що незлобивий Великий Архієрей подасть нам Велике Благословення Своє. Коли Ти Пречиста Діва ввійшла в Дім Господній, то все благе з дому Господнього входить в наші доми. А коли народиш Спаса і введеш його в храми наших душ, тоді почуємо: нині прийшло спасіння дому цьому. Амінь.

Правослвний вісник 2015, №12 листопад, С.48-52.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *