Архієпископ Лазар (Баранович). Слово на усікновення чесної глави святого Іоана Предтечі

Добавить в Twitter

Лазарь_Баранович.jpg«Учні його, почувши, прийшли і взяли тіло його, і поклали його у гробі». Зміст слів святого євангеліста Марка написані в 6 главі, в 24 зачалі.Чесну голову, чесного і славного пророка і Предтечі Хрестителя Господнього Іоана нечестивий Ірод наказав відсікти.
Возлюблені слухачі. Лежить окремо голова і окремо тіло. Кат приніс голову на блюді і віддав її дівчині, а дівчина віддала її своїй матері. Добра голова у злих руках. А де знаходиться тіло? «Учні його, почувши, прийшли і взяли тіло його, і поклали його у гробі» (Марк.6:29). Учні наче орли злітаються до трупа: «Бо де буде труп, там зберуться орли» (Мф.24:28). Сумна ця трагедія усікновення голови того, кого не було більшого серед народжених жінками. Любов ваша нехай буде уважною до того, як беззаконний Ірод не зберіг повеління: «Що Бог з’єднав, того людина нехай не розлучає» (Мф.19:6). Розлучив душу з тілом, відділив голову від інших частин. На цій проповіді я розповім як «від голосу грому Твого тікають» (Пс.103:7), а один Ірод не втік. І як Ірод на свою погибель і на своє обезглавлення святого Іоана Хрестителя обезглавив. Святий же Іоан хоч і усічений, однак з головою. Тому прихиліть вуха ваші з любов’ю на це слово, так як голову під меч заради правди приклонити не побоявся.

«Учні його, почувши…» і інше.

Коли я бачу на свято Усікновення чесної глави Іоана Хрестителя вас зібраних, возлюблені слухачі, то так собі роздумую, злетілися наче орли до трупа, щоб допомогти поховати його, або зібралися, щоб із злих рук добру голову забрати. Цю голову небом возлюблену, голову, яка потрібна Христу, Главі Церкви, Ірод подарував мерзенній дівчині, яка перед ним танцювала. «І увійшла дочка Іродіади, танцювала і догодила Іродові і тим, що возлежали з ним… просила царя промовляючи: хочу, щоб ти зараз же дав мені на блюді голову Іоана Хрестителя… І негайно, послав ката, цар звелів принести голову його. Той пішов відсік йому голову в темниці, і приніс голову його на блюді, і віддав її дівчині» (Марк.6:22,25,27-28). Ірод заради задоволення злобних очей голову Предтечі повелів принести на трапезу поміж їжі. Коли встановлено таке святкування? Яка трапеза містить чесну і святу голову поміж їжі з нечестивими головами? Якщо голова є вмістилище розуму, то на скільки голів стільки розуму є де-небудь, як розуму в цій голові святого Предтечі? Його, як Свого Предтечу, Христос врозумив, Божа премудрість говорила йому: «Врозумлю тебе й наставлю тебе на путь, що нею ходитимеш» (Пс.31:8). Вказав йому путь пустелі: «Голос вопіющого в пустелі: приготуйте путь Господеві, прямими зробіть стезі Йому» (Марк.1:3). Не зробив стезі Господеві схиляючись до танцюючої дочки Іродіади, і не відхилився від зла, коли Ірод не творив праведних путей Господніх і не йшов шляхом Господніх заповідей, а йшов шляхом блудних очей, спрямованих на норовливе танцювання дочки Іродіади.
Промовив голос вопіющого в пустелі: Не годиться тобі мати жінку брата твого Филипа, неправильна ця дорога, не Господня. Пролунав цей голос, та не надовго промчався, бо наказано йому мовчати мечем. Кров Іоанова більшим голосом проти Ірода ніж Авелева проти Каїна волає. «Праведник із великою сміливістю стане перед лицем тих, які ображали його і зневажали подвиги його; вони ж, побачивши, зніяковіють великим страхом і здивуються» (Притчі 5:1-2).
Ховай, Іроде, якщо хочеш, світильник під посудину, Іоана у в’язниці, «бо нема нічого прихованого, що не відкрилося б» (Мф.10:26). І цей світильник буде світити і у в’язниці. Коли звелів святому Іоану Хрестителю голову відсікти, то світильник погас, а через те, що притушений, то явить більший вогонь, і горіти буде ясніше.
У повчанні Іоана Хрестителя, як проповідника покаяння, розгорілось серце, коли сказав: Не годиться тобі мати жінку Филипа, брата твого (Марк.6:18). І хоча був усічений, все що до цього говорив, кров проливши, навічно те кров’ю записав, і цим як путь Господній докоряєш: не годиться тобі мати жінку Филипа, брата твого.
Сліпа твоя любов до Іродіади не може бачити до тих пір поки світильник, голова Іоанова, на блюді як на світильнику не принесена. Грішиш на загальний звичай усіх народів, бо ніколи посланця не усікають, не зарубують. А ти великого посланця про якого Бог промовив: ось Я посилаю ангела Мого перед тобою, наказав усікти, бо мав ненависть і заздрість величі його. Про нього сам Христос сказав: «Не було серед народжених жінками більшого за Іоана Хрестителя» (Мф.11:11). Мечем цю велич насмілився знищити. Цей великий пророк про своє умаління пророкував, коли говорив до Господа, Який його звеличував: Тобі належить рости, а мені умалятися (Іоан.3:30). А Євангеліст Лука так написав про Ісуса: «Ісус же зростав у премудрості і віком, в любові у Бога і людей» (Лук.2:52). Ти заради досконалого віку перейдеш і саму Голгофську гору, коли будеш піднесений на Хресті, на горі, а мені ж належить умалятися, до глибокої темниці, де усічену голову низько преклоню. Нікому іншому і не ради іншого імені під небом дане в людях схиляю голову, тільки перед іменем Ісусовим, перед Ним же усяке коліно схиляється (Филип.2:10). Іоан не згоден з тим з усяким коліном, і тільки коліном кланятися перед Ісусовим іменем, тому кланяється Йому і головою усіченою катом. Не сховається ця голова як скарб, яку будуть шукати. Ховай дочко Іродіади на блюді, не сховаєш, бо знайде Церква цей дорогий бісер, і Знайдення чесної глави буде святкуватися. Скоріше погублять свою голову, ніж голову Іоана Хрестителя Господнього. Охороняє Ізраїль, охоронить і Хрестителя. Зуби як меч нагострила ненаситна Іродіада на бенкеті, який Ірод влаштував для вельмож, святкуючи свій день народження, але не поглинула глави святого. Не дасть Господь святого псам (Мф.7:6). І, як колись фараон потонув в червоному морі, так і ти Іроде в червоній крові святого Хрестителя захлинувся. Наказав викопати яму для непорочної шиї Хрестителя, копав і яку викопав упав ти в яму пекельну, яка не має дна. Великий гріх сотворив, коли голову звелів відсікти його, чим позбавив Пророка. Якщо Валтасар, син Навуходоносора, справедливого покарання не уникнув, бо з церковних сосудів зробив бенкет (Дан.5:1-3), як ти уникнеш покарання, бо від обраного сосуда кров найціннішу пив? Чого не доставало в твій день народження? Чи мало було вина, що потребував навіть шукати в чесній главі невинної крові Іоана Хрестителя. Істинно є, що говорить Христос Господь: «Всі, хто візьме меч, від меча і загинуть» (Мф.26:52). Але не підняв на тебе Іроде меча Предтеча, більше того і воїнам забороняв. Бо коли питали його воїни: «А що нам робити? І Сказав їм: нікого не кривдіть, не обмовляйте і задовольняйтесь платнею вашою» (Лук.3:14). Ти Іроде взяв меч, бо заслуговуєш загинути від меча. Боровся святий Іоан мечем але духовним, яке є Слово Боже. «Не годиться тобі мати жінку брата твого» – це і є меч духовний, Слово Боже, який з уст Іоана виходив гострий з обох боків (Одкр.1:16), яким наносив удари Іроду. І на цей духовний меч звелів кату взяти меч дійсний, постати на Іоана і усікти його. Але що цим зробив Ірод? Виноградну гілку очистив, з якої на свою вечерю кров пролив. Говорить Бог Слово: Всяку гілку в Мене Отець відсікає, що не плодоносить, і всяку, що плодоносить, очищає, щоб більше принесла плоду (Іоан.15:2). Від виноградної лози тебе Іроде відсік, а ради більшого плоду дав відсікти голову Хрестителя Свого.
«Як прагне олень до потоку води» (Пс.41:2), так само прагнуть благочестиві душі до джерела, який тече з усіченої Хрестителя Іоана. Коли пролив Ірод невинну кров святого Іоана, то цим пролив теплу молитву, як голос Авелевої крові про яку, коли вона проливається, говорить пророк: Розповім Йому (Богу) всі печалі мої, і скорботу мою Йому сповіщу (Пс.141:2). Про яку печаль проповідник покаяння нам говорить? «Сум огортає за грішників, що відкинули закон Твій» (Пс.118:53) за Ірода явного грішника, який відкинув закон, то му говорив йому: Не годиться тобі мати жінку брата твого Филипа. Нещадне було тобі це слово Іроде, не міг його вмістити, це слово хай неодноразово дасть тобі глава Хрестителя. Але звелів її усікти. Ти більше свою голову згубив Іроде, ніж Іоанову, коли йому її відсік. Не Іоана Хрестителя обезглавив, а себе самого. Якщо всі, хто вірує в Христа є Церквою Христовою, по апостолу: «Ви – храм Бога Живого» (2Кор.6:16), то найперше святий Іоан був Церквою, як пророк, бо Церква утверджується на основі апостолів і пророків по слову апостола ( Єфес.2:20), а Главою Церкви є Христос. Таким чином, ця Церква є святий Іоан, якщо і усічений, то не залишився без голови, Христос Глава Церкви, є і йому головою. Іроде більше ти без голови, а особливо без розуму. Святкуючи свій день народження, умертвив великого пророка. Не хвали день цей народженням твоїм, а усікновенням і погребінням Хрестителя Господнього бо Хреститель був похований в день твого народження. «Якщо хто не народиться водою і Духом, не може увійти в Царство Боже» (Іоан.3:5). Хреститель на Йордані стояв, брав воду, Дух Святий носився над Йорданом, достойний був Хрестити Господа, бажає і тебе раба Хрестити і коли докоряє: не годиться тобі мати жінку брата твого Филипа, то хоче тебе Хрестити водою покаяння. «Недостойний розв’язати ремінь взуття Його» (Лук.3:16) говорив про Ісуса Іоан, розв’язує ремінь взуття Ірода, коли говорить: не годиться тобі мати жінку брата твого Филипа. Повчає Ірода, щоб прямими зробити стезі Господні, щоб прямими ходив своїм взуттям на стезях Господніх, щоб на цьому шляху не падав.
Іоан уста свої направляє на Ірода ніби «готує для нього лук» (Пс.7:14), свої слова ніби «стріли свої робить палючими» (Пс.7:14). Від тих палаючих стріл підносився дим у гніві Іродовому, через це потьмарився його розум і не бачив істини. За Іоанові стріли, за гострі слова гострий меч направив на його голову. Не можеш, Іроде, робити святкування твого дня народження без кривавої жертви, без голови Хрестителя. Чи не міг трапезу наповнити іншими блюдами, не подаючи блюдо з головою Хрестителя? Чи не було що їсти на твоєму багатому бенкеті, що не міг пригостити іншими пригощаннями своїх вельмож, тисяцьких і старійшин галілейських? Тільки поставленою невинною головою Іоана Хрестителя на блюді.
Докоряє Бог через пророка того, хто догоджає своєму череву без міри: «Невже не прийдуть до розуму всі, що роблять беззаконня, з’їдають людей моїх, мов їдять хліб» (Пс.13:4). Чи хто закликав тебе готувати свято дня народження словами: Зроби, Іроде, святкування дня народження, з’їдаючи Хрестителя мого замість хліба? Хіба не міг відсвяткувати без крові Господнього Хрестителя? На інших бенкетах звичайне пригощання можуть подавати, на твоєму бенкети жахливе пригощання – чесна глава непорочного Хрестителя Господнього, подану мечем ката: «Негайно, послав ката, цар звелів принести голову його» (Марк.6:27). Не сподобалась тобі, Іроде, на бенкеті їжа варена, тому була необхідність кату з в’язниці принести вражаюче пригощання голову святого Іоана на блюді.
Наскільки темно стало у в’язниці! Краще було на вечерю принести невгасаючий світильник. Іроде, на вечерю зібрав вельмож, тисяцьких і старійшин руки, яких неправду сплітають, чому не позвав Іоана руками неповинного? Якщо б і руками був покликаний Іоан на твою вечерю, то невибагливих своїх рук як пісник пустелі, не простирав би на рясний стіл, бо їжею його були акриди та дикий мед.
Як колись рукою показав Христа Праведника: «Ось Агнець Божий» (Іоан.1:36), так Ірод боявся що не показав його: Ось вовк, що краде вівцю, жінку брата свого Филипа. Коли говорив тобі, боявся, щоб не написав подібно Христу, що пальцем писав по землі, коли до Нього привели жінку, схоплену під час перелюбу (Іоан.8:3-11). Належить прийти на твій бенкет з рукою Іоану, щоб твого блудного біса руко вигнати.
Принесена на бенкет твій відсічена голова Іоана Хрестителя ще голосніше виголошує: Не годиться тобі мати жінку брата твого Филипа, і не годиться тобі мати голову Хрестителя Господнього на блюді за промовлену правду. Розпусними стосунками зв’язаний, Іроде, в’язав Хрестителя у в’язниці, але не в’яжеться. Бо це є слово Боже: Не годиться тобі мати жінку брата твого. Тому тобі в’яжуть руки за те, що зазіхнув на жінку брата твого. Пов’яжуть тобі і ноги за те, що танцював на мерзенному своєму весіллі. Пов’яжуть і дочці ноги, що танцювала. Як велике її танцювання було, так велике серед народжених жінками великої голови падіння.
На святкуванні твого дня народження, коли вихвалявся своєю ріднею, необхідно говорити голові Хрестителя тобі: Ти поріддя єхиднове! Звелів усікти Іроде Іоана невинного: «Всяке дерево, що не приносить доброго плоду, рубають» (Мф.3:10). Іоан же був деревом при витоках Йорданських (Пс.1:3), яке плід свій дав вчасно, коли Хрестив Господа і людей. Величне це дерево, бо сам Господь про нього говорив: «Не було серед народжених жінками більшого за Іоана» (Мф.11:11). Тобі Іроде Іоан не величний, бо усічений. Усічений святий Діонісій сам свою голову носив . А якби Іроде усічений Іоан приніс би сам свою голову на вечерю, то чи не злякався би з своїми гостями? Якби дочка Іродіади побачила, що Іоан сам несе свою голову, то чи не відчула б страх за скоєне діло? Сама б відсічена голова говорила: Ось маєш голодний Іроде на вечерю твою мою голову з гарячою кров’ю. Танцювання ніг дочки Іродіади високо для себе ціниш іроде, коли до них повернув Іоанову голову. Велику річ зробила дочка єдиним танцюванням ніг, коли голову Іоана взяла у винагороду, велику річ знайшла. Велику. Велика річ найшла на голову того праведника, правда якого, виколює очі Іроду, коли говорить: Не годиться тобі мати жінку брата твого Филипа, зо що Іродіада голкою проколола язик відсіченої голови. Але від того ще сильніше говорить правду.
Оскільки правду цього язика не прийняли, і оскільки Ірод на промовлену правду скреготав зубами своїми, то він не має частки з праведними, а частка його там, де вічний скрегіт зубів. Усік Ірод Іоана, голос Христа. Тому після усікновення цього голосу ніякого голосу від Христа не почув: І ставив йому ірод багато запитань, але Він нічого не відповідав йому (Лук.23:9). Низько нахилив Ірод голову Іоана, коли мечем відсічена впала на землю. А він же до Господа виголошував: «Ти ж, Господи, заступник мій єси, слава моя, Ти возносиш голову мою» (Пс.3:4). З усердям дозволив Іоан цьому падінню голови від меча, щоб тільки десниця Господня піднесла її. Хто крім Іоана є гласом вопіющого, що промовляє: «Голосом моїм Господа возвав, і Він почув мене з гори святої Своєї» (Пс.3:5), у в’язниці заради Господа посіченого.
Є така настанова Христа: «Зважайте на себе, щоб ваші серця не обтяжувались об’їданням і пияцтвом» (Лук.21:34). А коли Ірод святкував день свого народження, то обтяжив серце своє об’їданням і пияцтвом. Після усіх страв і напоїв зажадав голову Хрестителя, і, бажаючи крові його, обтяжив серце своє, але полегшив Іоана Предтечу, не як людину, а як ангела. Він був завжди легкий, бо був ангелом у плоті: «Ось Я посилаю ангела Мого» (Марк.1:2). Легко було літати цьому ангелу на небо, не просив він, як інші, голубиних крил, бо мав ангельські крила. Ангельським крилами душа його ангельська злетіла на небо. Залишилось на землі мертве тіло, але і до нього немає тобі доступу, Іроде, не достойні твої скверні руки торкнутися ангельського його тіла. Прилетіли ангели до ангела: «Учні його, почувши, прийшли і взяли тіло його» (Марк.6:29). А оскілки ти на святкування свого дня народження дав на з’їдання Іоанову голову, то й сам став, Іроде, їжею для неусипного черв’яка, який тебе вічно їсти буде. Своєю головою заплатив, бо відсік голову найголовнішого пророка, який на голову Христа руки свої простирав. Стягнеться з тебе, Іроде, кров Пророка Господнього і Хрестителя Іоана, як «буде покараний рід цей за кров усіх пророків, пролиту від створення світу, від крови Авеля до крови Захарія, вбитого між жертовником і храмом. Так, кажу вам, стягнеться» (Лук.11:50-51).
«Благословення – на голові праведника» (Притчі 10:6), говорить Соломон. Тому якщо і усічений Іоан, пам’ять праведника благословенна, а ім’я нечестивого угасне. Цей світильник не загасне, кров замість єлея буде в цьому світильнику, тому маючи такий єлей світильник не загасне. Ім’я нечестивого Ірода загасне на землі, а сам горітиме у пеклі. Говорить Соломон: «Праведник, помираючи, залишає жаль» (Притчі 11:2). Усічений Іоан праведний залишає жаль, бо коли проповідує в пустелі Юдейській, каже : покайтеся (Мф.3:1-2). А коли беззаконний Ірод мечем відсікав голову Хрестителя, то всьому світу як від моровиці причинив зло. Бо і до нині кров християнська безжалісно мечем проливається. «Ти допустив, щоб чужі люди сіли на шию нам» (Пс.65:12). Всіх усічених в голову кров взиває до Господа. Але за гріхи грішникам буде таке покарання: «Господь справедливий, Він розсік пута беззаконників» (Пс.128:4).
Праведний Іоане, якому за правду відсікли голову, заступи своєю єдиною головою, невинно відсіченою, всі християнські голови, захисти тих, хто гине. Утримай меч твоєю рукою, яку в момент Хрещення підніс над головою Христа. І як тоді згодився нахилити голову, так і нині милостивно прихилить тобі вухо, щоб твоїм невинним усікновенням стримав свій праведний гнів, і щоб через твоє усікновення християнські голови від язичницького усікновення мечем відвів. Амінь.

Православний вісник 2015, №9 вересень, С.39-42.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *