Архієпископ Лазар (Баранович). Слово на перенесення мощей блгвв. Князів страстотерпців Бориса і Гліба, у св. Хрещенні Романа і Давида

Добавить в Twitter

Лазарь_Баранович.jpg«З Єгипту приніс Ти, Господи, виноградну лозу». Ці слова царя Давида написані в Псалмі 79 (9 стих).

Возлюблені слухачі! Образом перенесення виноградної лози з Єгипту є перенесення мощей святих страстотерпців Христових Бориса і Гліба. Виноградну лозу, яка приносить багато плоду, не гідно тримати на одному місті, але за для більшого плоду належить її перенести. Море людей бачили багато чудес, коли приходили з недугами і, отримавши зцілення, відходили здоровими. Принесення цієї виноградної лози було для всієї Руської Церкви невимовною радістю. Блаженні очі, які бачили це перенесення. Ми, які не маємо можливості бачити, почуємо слухом, щоб серце наше возрадувалося від почутого так, як радувались колись православні люди від того, що бачили. Христе, Ти, що виконуєш благі бажання (Пс.102:5), допоможи, щоб про Твоїх страстотерпців, ніби про виноградну лозу принесену з Єгипту, відкрити мої уста, і щоб як з винограду витікає вино, так і від уст моїх хай витечуть слова і, як при виноградній лозі солодко виконувати почуте, так хай моїм слухачам буде солодко слухати оспівування чудотворних мощей.
«З Єгипту приніс Ти, Господи, виноградну лозу»

Слухачі возлюблені! Коли переносили мощі святого страстотерпця Бориса з дерев’яної церкви в кам’яну у Вишгороді, і коли відкрили раку, то наче дим виходив від них і наповнилась церква пахощами. Як «Христос полюбив нас і віддав Себе за нас у приношення і жертву Богові, на пахощі приємні» (Єфес.5:2), так і страстотерпець Христів Борис віддав себе за Христа у приношення і жертву Богові на пахощі приємні. Мощі свої явив нам пахощі приємні як жертву благу і угодну Богу. «Марія ж, узявши літр нардового чистого дорогоцінного мира, помазала ноги Ісуса … і дім наповнився пахощами мира» (Іоан.12:3). Від відкритої раки святого страстотерпця Христового Бориса церква наповнилася пахощами мира. Церква своїх синів і дочок закликає: поспішіть до пахощів мира, щоб не сказали нам: «Мають ніздрі, та нема в них нюху» (Пс.1123:14). Стане його молитва як кадило перед Богом, бо він і до нині молиться за нас Господу. Благовонний дим, що виходить від раки святого страстотерпця, віджени від нас той дим, про який говорить автор псалмів: «Піднявся дим від гніву Його» (Пс.17:9). Десниця Господня якщо «торкнеться гір – вони димлять» (Пс.103:32), благословила ці мощі святі, а коли доторкнулася до гори святих мощей, в якій благоволив Бог жити, то ще більше задиміла пахощами миру.
Згадує святий Іоан про молитву святих: «Гуслі і золоті чаші, повні фіміаму, які є молитви святих» (Одкров.5:8). Рака наповнена благовонного миру через молитву святого страстотерпця Бориса. Копієм цей святий страстотерпець пробитий, наче лоза прикладена до щеплення. Тяжко давалося Царство Небесне страстотерпцю Борису, бо як Христовий воїн зважився здобути його копієм. Хоробрий воїн копієм отримав смерть. Царство Небесне. як дорогоцінний перстень, через копіє святий страстотерпець Борис отримав.
В той день, коли мощі страстотерпця Христового Гліба переносилися, то тоді рака в дверях дерев’яної церкви стала неподвижно, хоч багато людей прикладали багато сил, щоб її винести. Аби винести раку з мощами, князі сотворили велику милостиню і наказали молитися Богу. Але навіть через пролиті молитви до Бога не двинулась рака. Стала рака і ніби замислилась. Та й справді змушує думати мощі того, про кого пам’ятає Бог, і про тих, хто з вірою прикладається до мощей, які захищають людей від гніву Божого. Зупинилась рака і стала непорушна великою силою, щоб прославилися поховані в ній мощі, які є слугою Господа сил. «Боже сил, обернися! Споглянь з небес, Боже, і подивись! Завітай у виноградник цей. І охорони його, бо його насадила правиця Твоя» (Пс.79:15,16). Завітав, бо вклав в серце князю Ізяславу, що сидів на Київському престолі, думку про будівництво кам’яного храму цим Чудотворцям. Бог, Який «медом із скелі насичував» (Пс.80:17), обіцяв, що від кам’яного храму своїх страстотерпців подати солодке зцілення тим, хто перебуває в гірких недугах. Об’єднавши братські основи: Ярослава, Ізяслава, Святослава, Всеволода, об’єднав стан духовний: митрополита Георгія, Петра, єпископа Переяславського, Михаїла Юріївського, Феодосія, ігумена Печерського і Софронія, і багато інших. Серед цих зібраних в ім’я Христове і святих мучеників був сам Христос. Відвідуючи свій виноградник, тим, хто не має спокою в костях, кістками святих мир подає.
Вийшов наймати робітників для свого винограднику, який переніс від дерев’яної церкви в кам’яну. Дерева і квіти переносять і пересаджують, щоб вони приносили більший плід. Ваші мощі, святі страстотерпці, «як дерево, посаджене при витоках вод» (Пс.1:3) мученицької крові церква перенесла, щоб примножились плоди. Сказане Христом апостолам і вам святі страстотерпці підходить: «Я вас обрав і настановив вас, щоб ви йшли і приносили плід» (Іоан.15:16). Через перенесення ваших мощей плід ваш хай зажди перебуває. Коли мощі руських князів переносять, «нині князь світу цього вигнаний буде геть» (Іоан.12:31). Князь світу цього побачивши князівські гроби, вже не буде жити в гробах. Поспішіть до гробів святих страстотерпців. Христос тим, хто в гробах життя дарував, та в першу чергу дарує життя тим, хто з вірою приступає до гробів страстотерпців.
Колись чекали люди господаря винограднику, стоячи на торгу без діла, а він сказав їм: ідіть і ви до мого винограднику, і, що належатиме, дам вам. Нині Христос Господь, Якого і є цей виноградник, на урочисте свято перенесення мощей святих своїх мучеників, як на перенесення лози закликає: ідіть і ви до Мого винограднику, і, що належатиме, дам вам. І ми не будемо переживати, що прийшли останніми, і що ті, хто перші більше нас отримали, бо Христос говорить: «Хочу і цьому останньому дати те ж, що і тобі» (Мф.20:14). Виноград цей є святий Гліб, був ножем обрізаний, власний домашній кухар заколов ножем святого Гліба. Гілку цю, що приносить плід, Бог зволив очистити, «щоб більше принесла плоду» (Іоан.15:2). Мощі святого Гліба були знайдені між двома колодами в ямі, де давлять виноград опинилась дозріла виноградна лоза. «Хто, насадив виноград, не їсть плодів його?» (1Кор.9:7). Ти Господи посадив виноградник цей і від його плоду взяв на той обід, на якому хто споживає, той є блаженним: «блаженний, хто споживатиме хліб у Царстві Божому» (Лук.14:15). На той обід ці дозрілі відрізані виноградні гроно принесені. Христос про Отця Небесного так говорить: «Отець Мій донині робить, і Я роблю» (Іоан.5:17). У цьому винограднику робить дивні чудеса: «Дивний Бог у святих Своїх» (Пс.67:36) страстотерпців. «Вино веселить серце людини» (Пс.103:15) від цього винограднику, а тому хто його споживає, той отримує різноманітні зцілення, а цвіт винограду виточує пахощі. Приводять до цього винограднику всіх хворих, скалічених недугами і страстями, одержимих демонами, сновид, розслаблених і зцілює. Говорить Господь через псалмоспівця: Дехто «з’їдають людей моїх, мов їдять хліб» (Пс.13:4). Князя Гліба з’їв брат замість хліба. Говорить в притчах Соломон: «Краще сусід поблизу, ніж брат далеко» (Притчі 27:10). Особливо, коли брат убивця, то краще сусід поблизу.
Дух Святий возлюбив три речі, серед яких «однодушність між братами» (Сирах 25:2). Зненавидів Дух Святий таку жорстокість, коли один брат двох братів вбити на смерть не побоявся. Сумує хтось у псалмоспівця: «Я став чужим для братів моїх» (Пс.68:9). Два брати, Борис і Гліб, своєму третьому брату більше, ніж чужому, стали чужі, бо чужих милує, а братів не пощадив. Є такі слова: «На начальника народу твого не лихослов» (Діян.23:5), а тим більше не треба вбивати князя людей своїх, а особливо брата цього князя. Згадує автор псалмів про одне падіння: « Ви … як люди, і, як кожен князь падаєте» (Пс.81:7). Тут більше падіння, бо два князя Борис і Гліб впали. Але, якщо і впали, то не розбилися, бо постали душею на Небо, і навіть в свій час повинні повстати мощами своїми святими, через які виточують чудеса і якими бачать різноманітні наші біди, хоч очі і прикриті, і вухами чують тих, хто до них молиться.
Те, що в Зодіаку на небі близнюки, те в церковному небі два брата Борис і Гліб, руками всім подіють благо, хто в них просить і відкривають всім серце, щоб так само, як і Христос, від Якого і самі навчились, любити своїх ворогів. Поспішайте всі до мощей, що виточують на різні недуги різноманітні зцілення «знаючи, що труд ваш не марний перед Господом» (1Кор.15:58). У цьому винограднику попрацювавши, приймете монету Руських князів, яку треба пильно берегти, і за яку Царство Небесне можна собі купити. Той, хто найняв на роботу у виноградник обіцяв дати по монеті, отже працюйте в цьому винограднику, який з Єгипту приніс Господь, бо від роботи цього єгипетського світу переніс їх в землю яку обіцяв. Віддасть вам належну плату за роботу вашу до вечора. Від цього дозрілого винограду збирайте різноманітні плоди чеснот. Руські сини прийміть віру князів Руських, якою князі царства перемагали. «Пильнуйте, стійте у вірі, будьте мужні і тверді» (1Кор.16:13). Шукайте надії і надія не посоромить. «Нехай же Бог надії наповнить вас усякою радістю і миром у вірі, щоб ви, силою Духа Святого, збагатилися надією» (Римл.15:13). «Більш за все вдягніться в любов» (Колос.3:14), бо «нині ж перебувають ці три: віра, надія, любов; але більша з них любов» (1Кор.13:13). Через це краще триматися саме її, бо вона є союзом досконалості і, якщо хто її має, той весь закон виконав. Хай завжди у вас перебуває любов, бо «любов не робить ближньому зла» (Римл.13:10) і якщо будете мати любов, то вам вороги ваші зла не заподіють. Отже насичуйтеся цими трьома виноградними гронами: вірою, любов’ю і надією. Майте віру, що допоможуть страстотерпці, майте надію, що звертаючись до них, не будете посоромленими, майте і любов до них, як до Руських синів, що заступаються за всіх руських людей. І подивіться як вас ці руські князі люблять як своїх, і якщо не буде затримуватися до них, що лежать у цих раках, то на будь-яку вашу потребу отримаєте допомогу. Хай ви сподобитеся наслідувати цю допомогу у всіх ваших потребах і скорботах.
Не може дати садівник і малої міри такого аромату від квіток, яке виточується від мощей руських страстотерпців, тим, хто до них звертається з вірою. Подивіться на руських страстотерпців, які одягнені в одежу з дорогої червоної, як кров, тканини, яка подібна до Христової багряниці. Радуйтесь, що маєте теплих заступників, які свою теплу кров за Христа пролили. Інші святі молитву за нас проливають, а ці святі і молитву за нас, і разом кров заради Христа пролили.
При перенесенні мощей подайте і нам немічним ділом і думкою зцілення. Щоб і ми силу вашу дану від Бога не замовчували, але щоб прославили Бога, Який дав вашим мощам благодать зцілення. Говорить апостол: «Ви – тіло Христове, а порізно – члени» (1Кор.12:27). Хто є тілом Христовим і нарізно частинами, як не ваші мощі, святі страстотерпці? І нині цими частинами Христовими, вашими чудотворними мощами допомагайте нам. «Слово ваше нехай буде завжди з благодаттю» (Колос.4:6), уста ваші хай будуть Христовими і завжди відкриті на молитву за нас. Долучіть нас до плоду духовного який є «любов, радість, мир» (Галат.5:22).
Коли розумієте волю Божу і виконуєте її, то маєте «розум Христів» (1Кор.2:16) і в законі Господньому воля ваша. Врозуміть і нас умом вашим і наставте, бо ви творите волю Божу, ви не тільки брати один одному, але і Христу (Марк.3:35). Тому, через ваше повчання і ми будемо творити волю Божу. Коли вуха ваші схиляєте на молитву убогих, то вуха ваші Христові. Нехай будуть вуха ваші уважні до голосу благань наших (Пс.129:2). Якщо звертаєте увагу на смирення убогих, то тоді це око Христове. Очі ваші, які завжди до Господа звернені (Пс.24:15), подивіться і на нас рабів Господніх, щоб споглядали нас там, де є Господь і ми разом з ним як непотрібні Його раби. Коли руки ваші підводите, щоб надати допомогу, то руки стають Христовими. Покладіть руки ваші на різні наші недуги, щоб ми мали здоров’я. Коли йшли дорогою заповідей Господніх (Пс.118:32), ноги були Христовими. Не затримуйтесь поспішати вашими ногами нам на допомогу. Вашого братовбивці ноги були швидкими на пролиття крові, ваші ноги хай будуть швидкими на утримання крові, яка проливається у світі. Коли прихиляли коліна на молитву, то коліна ваші були Христовими, що приклонились на молитву саду. Коліна ваші приклоніть до Отця Господа нашого Ісуса Христа, щоб ослаблені наші коліна виправилися і створили нашим ногам дорогу правди. Коли любили ворогів ваших, серце було Христове, «виливайте перед Ним серця ваші» (Пс.61:9), щоб очистилось нечестя наших сердець Чисті серцем, ви бачите Бога, умоліть Його, щоб і в нас чисте серце створилося, яким побачимо Бога. Дивний Бог у вас, святих Своїх! Ви прославляєте Бога нетлінними своїми тілами на землі і душами вашими на небі перебуваючи в руках Божих і «які є Божі» (1Кор.6:20). Коли подавали воду спраглим, ребро було Христове, яке в спрагу кров і воду виточує. Проливаючи свою кров, ви виголошували: Яка користь у крові нашій (Пс.29:10), якби Христос не пролив кров свою за нас? Нині проливайте молитву вашу за нас, від якої нам велика користь. Святі страстотерпці уподібнені до тих мучеників, про яких Господь у Іоана говорить: «Це ті, які прийшли від великої скорботи; вони омили одяг свій, вибілили одяг свій кров’ю Агнця. За це вони перебувають нині перед престолом Бога і служать Йому день і ніч у храмі Його» (Одкров.7:14-15).
Перебуваючи перед престолом, вимоліть милості у Господа до нас, щоб і ми не відступали від нашого Господа, Який сів на престолі і вселився в страстотерпцях, що вже не будуть мати ні голоду ні спраги. А ваш братовбивця в пеклі буде мати вічну спрагу. Не буде палити вас сонце і ніяка спека, а братовбивця вашого вічний вогонь буде палити. Агнець, Який на престолі, буде пасти вас, а братовбивцю вашого смерть упасатиме вічна. Агнець водитиме вас до живих джерел вод і витре всяку сльозу з очей ваших. Нехай вашими молитвами витремо і наші очі. Амінь.

Православний вісник 2015, №5 травень, С. 54-57.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *