Архієпископ Лазар (Баранович). Слово в день святих трьох святителів: Василія Великого, Григорія Богослова та Іоана Золотоустого

Добавить в Twitter

img07-11.jpgЦі троє – єдине»
Значення слів святого Іоана Богослова
написані в 1-му Посланні, в 5 главі (7 стих).

Возлюблені слухачі! Серед багатьох святителів більше всього наша Східна Церква святкує трьох святителів: Василія Великого, Григорія Богослова, Іоана Золотоустого. Дійсно велична служба цих Божих слуг. Настільки Церква возлюбила їх службу, що аж до сьогодні Літургії Василія Великого та Іоана Золотоустого читають і співають незмінно. Самі послужили Богу по силі, яку дає Бог (1Петр.4:11). Сильний, і як нам потрібно служити Богу в своїх трудах написали. Троє святителів, «так нехай сяє світло ваше перед людьми, щоб вони бачили ваші добрі діла і прославляли Отця вашого Небесного» (Мф.5:16).
Існує мудре слово: потрійне неодмінно має бути бездоганним. Тому досконала у величі тройця трьох святителів. Як можна бути рівноцінним триєдиному числу, поспішимо почути на цій проповіді. Святий Золотоусте, дай мені смертному золоті твої уста. Григорію Богослове, ти подай Боже Слово. Василію Великий, дай мені в проповіді слово премудрості від духа твого. Від вас трьох святителів великих подайте користь тим, хто слухає. Ісусе Найсолодший, Слава патріархам, подай мені силу возвеличувати цих патріархів.
«Ці троє – єдине»

Возлюблені слухачі! Свята Тройця Церкві Своїй подарувала трьох святителів. Бог Отець, Великий Господь, про Якого говорить псалмоспівець: «Сказав Господь Господу моєму: «Сиди праворуч Мене» ( Пс.109:1), подарував Василія Великого і каже Господь вірному рабові своєму: «Сиди на престолі Кесарії Кападокійської». Бог Слово подарував Григорія Богослова. Бог Дух Святий, що зійшов в образі вогненних язиків, говорить золотими устами Золотоустого. Бог Дух «мов голубка, у якої крила – як срібло, а пір’я сяє золотом» (Пс.67:14). Цей Дух Святий поставив Золотоуста єпископом «пасти Церкву Господа і Бога, яку Він надбав Кров’ю Своєю» (Діян.20:28). Цей Голуб, Який сяє як золото, дав Церкві святій Золотоустого.
Коли на мислене небо свої очі підводите, то бачите три зірки, які однаково світяться. Вони є образом трьох святителів, як трьох зірок на церковному піднебессі. Апостол, який був взятий до третього неба, написав: «Зірка від зірки різниться у славі» (1Кор.15:41) і що раб Господній знає кількість усіх зірок, і всіх їх за іменами називає. На звичайному небі зірка від зірки різниться у славі, але на небі церковному цим трьом зіркам, трьом святителям, єдина слава. Тут зірка від зірки не різниться у славі, ці троє – єдине. Те, що для богослова символізує трикутник, для того, хто вивчає зірки, таким символом є три місця, звідки виникають планети. Гарно зображають богослови, коли Святу Тройцю символічно показують трикутником. Троє святителів, ви свої три архієрейські жезли дали всім богословам, щоб від ваших трьох жезлів зображали трикутник Святої Тройці. Бо нікого крім вас, троє богословів, учителі церковні, не було таких захисників у вченні про Святу Тройцю. Через слова: «Я є Альфа», ви стверджуєте що Отець є перший жезл, бо Його є початок Божества. Другий жезл – Син, бо народжується від Отця. Цей перший жезл, Альфа, дає початок другому жезлу. А так як Дух Святий є союзом любові, що від Отця сходить і на Сині спочиває, то від першого жезла, Отця, цей третій жезл сходить і спочиває на другому жезлі, від першого рухається до другого жезла. «Троє свідчать на небі: Отець, Слово і Святий Дух; і Ці троє – єдине» (1Іоан.5:7). Подібно до Цих трьох, про Яких свідчать на землі троє святителі, також ці троє – єдине, бо вчать однодушно про Єдиного Бога в Тройці Славимого.
Якщо церква святого Василія назвала Великим, Григорія Богословом, Іоана Золотоустим, то все одно і Золотоустий є Великим і Богословом, і Богослов є і Золотоустим, і Великим, і Василій Великий Богословом і Золотоустим. І ці троє – єдине. Говорить Господь: «Хто виконає і навчить, той великим назветься» (Мф.5:19). А так як всі три святителі виконали і навчили, то всі вони є великим людьми перед Богом. Через те, що всі про Бога Слово істину говорили, всі троє є богословами. Через те, що всі красномовно говорили, і слова їх були дорогоцінними як золото, то всі троє є Золотоустими.
«Троє свідчать на небі: Отець, Слово і Дух Святий» (1Іоан.5:7). На церковному небі теж троє свідчать – троє святителів. Тому що всі єдине, всі від Отця, всі слово Боже проповідують, всі мають Духа Святого.
Устами двох чи трьох свідків підтверджується кожне слово (Мф.18:16). Устами трьох великих святителів, як трьох свідків, підтверджується кожне слово. Твоїми устами, Золотоусте золотий, підтверджується золоте слово. Завжди хвала Господа в устах твоїх, золота хвала. Твоїми устами. Золотоусте золотий, нас смертних озолоти, щоб не зазнати смерті. Обіцяв Христос: «Я дам вам уста» (Лук.21:15). Кому які, але тобі, Золотоусте, золотий Жених, істинно дав золоті уста. Золотого вчителя, золотий учень. Золотоусту, цьому золотому учню «суди Господні … дорожчі за золото» (Пс.18:10-11). Іоана Золотоустого, Василія Великого, Григорія Богослова «випробував їх, як золото в горнилі, і прийняв їх як жертву все досконалу» (Премудр.3:6). Все, що про Святу Тройцю ці три святителі написали, в церкві Божій все те прийняте благоговійно і виконується непохитно, бо кожне слово є дійсним. Від вас трьох церковні чада гарно навчились богословським чеснотам: вірі, надії і любові. Вчитель народів говорить: «Якщо я говорю мовами людськими й ангельськими, а любові не маю, то я – мідь, що дзвенить» (1Кор.13:1). Троє святителів і людськими мовами, і ангельськими говорили; і любов між собою мали, і любові навчали, не були міддю, що дзвенить, але золотом. Вони були тією скинією, яка мала золоту кадильницю, а не мідну, і обтягнутий з усіх боків золотом ковчег завіту, де був золотий сосуд. Чи хіба Золотоуст не був ковчегом, що обтягнутий з усіх боків золотом? Написав Соломон: «Добірне срібло – язик праведного» (Притчі 10:20). Золотоусте, як твої уста золоті, так і золота твоя мова є найкраща. Прославляється небо двома світилами: світилом великим – сонцем і світилом меншим – місяцем. Земля більше неба прославляється вами трьома великими світилами, що сяєте вдень і вночі. Поки ці світила світосяйним своїм вченням не просіяли, темрява була по всій землі. Чада церковні були колись в темряві, бо промені світлого вчення цих трьох не світили, але нині світло є. Біля цих трьох ваших світлих вчителів перебуваєте «як діти світла» (Єфес.5:8). Через те, що ці світильники поставлені на підсвічник, вони світяться в темряві та інші бачать світло, світять усім, хто в церковному домі. Троє святителів Святої Тройці, троє спільників в боротьбі є трьома духовними мечами. Сказав Христос апостолам в церкві воюючій хай куплять собі мечі: «нехай продасть одяг свій і купить меч» (Лук.22:36). «Вони сказали: Господи, ось тут два мені. Він сказав їм: досить!» (Лук.22:38). Бачачи три мечі, трьох святителів, у воюючій церкві, на скільки більше переконливо звучить: досить! На захист сповідування Святої Тройці від єретиків досить цих трьох мечів. Псалмоспівець молиться: «пусти стріли Твої – і розвій їх» (Пс.143:6). Коли Бог послав ці три стріли для воюючої церкви, то розвіялися всі єретики. Ці три стріли вражають єретиків, бо ними лук свій натягує Десниця Господня та робить ці стріли палючими. Через те, що в думках цих вчителів розгорівся вогонь, то сильно розпалилося слово їхнє, і за це Східна Церква возлюбила їх. Цими стрілами вражений єретик стогне промовляючи: «стріли Твої пройняли мене» (Пс.37:3).
Троє святителів у винограднику Господньому в трьох трудилися, і Єдиний Бог в Тройці від трьох святителів прославлений призиває їх: «Прийдіть до Мене, всі (три святителі) струджені і обтяжені, і Я заспокою вас» (Мф.11:28). Три церковні патріархи, після трудів спочивайте на лоні моїх трьох патріархів Старого Завіту Авраама, Ісаака і Якова.
Ти, що оросив трьох отроків в печі вавилонській, ороси трьох святителів в церковному Сіоні. Ти, що виточив від Духа Свого на всяку плоть, вилий особливо від Духа Свого на трьох святителів, бо багато вогненним язиком Духа Святого говорили перед царями і не осоромилися. І язиком Духа Святого, який є «перо книжника – скорописця» (Пс.44:2), багато написали. Три святителі є три колоски, які єдиним союзом любові в єдиний сніп свята церква зібрала і зв’язала, та наділила архієрейською владою в’язати і розрішати (від гріхів). Приходять чада Східної Церкви з радістю до трьох своїх вчителів і приймають на себе таку владу. І як колись зривали колоски учні Христові, розтираючи руками і їли, так і чада церковні від цих колосків їжте їжу духовну, божественне повчання. Від цих колосків зернятко посіяне в добру землю, свою Східну Церкву, принесло плід «один у стократ, другий в шістдесят, а інший в тридцять разів» (Мф.13:23). Троє святителів є як та «нитка, утроє скручена, що не скоро порветься» (Еккл. 4:12). Через це дав Вчитель Христос учителям церковним «премудрість, якій не зможуть противитися, ні суперечити всі супротивники» (Лук.21:15). Саме через це була нитка утроє скручена, щоб не скоро порвалась. Слово єретиків проти них було як гострий меч, але цю нитку утроє скручену не пересік, не розірвав. Воююча церква найперше цією утроє скрученою ниткою будь-якого сильного єретика зв’яже «і тоді розграбує дім його» (Марк.3:27), проклинаючи. І потім дім його залишається порожнім. Питав колись святий Петро Христа: «коли хочеш, зробимо тут три намети» (Мф.17:4). Він так питав через те, що їм було добре на тому місті. Троє святителі, вас як три намети воююча церква створила. Вас почитають чада православні, промовляючи: добре нам тут бути, бо «тіла віші є храмом Святого Духа, Який живе у вас» (1Кор.6:19). «Не маємо тут постійного міста» (Євр.13:14), скрізь гонять нас вороги, захистіть і прийміть нас в свої намети, щоб і нам говорити під покровом вашим: добре нам тут бути.
Святий Іоан пише: «Показав мені ангел велике місто, святий Єрусалим, … який зі сходу має три брами» (Одкр.21:10,13). Церква Східна показала нам трьох святителів в образі великого міста. Василій Великий, Григорій Богослов, Іоан Золотоуст є великим містом Великого Царя. Якщо ви, три святителі, є містом Єрусалим, ми, пам’ятаючи ваше вчення, так до вас, наші вселенські вчителі, з усердям і ревністю, отці наші, достойно виголошуємо: «Якщо забуду тебе, Єрусалиме, нехай буде забута правиця моя» (Пс.136:5). І ви нас, пастирі наші, своїх овець не забувайте, а особливо тих овець, які знаходяться в полоні різних вчень. «Пам’ятайте в’язнів, ніби і ви з ними були в кайданах, і тих, хто страждає, бо й самі знаходитесь в тілі» (Євр.13:3).
Золотоусте, будь сосудом наповненим золотом, що від омани овець викупає. Вівці ваші полонені живуть, «цінуючи час, бо дні лукаві» (Єфес.5:16). І тільки не сріблолюбні єпископи цінують їх(1Тим.3:2-3). «Який чоловік…, маючи сто овець і, загубивши одну з них, не залишить дев’яносто дев’ять у пустелі і не йде за загубленою, доки не знайде її? І, знайшовши її, з радістю візьме на плечі свої» (Лук.15:4-5). Три добрі пастирі, знайдіть загублених овець, щоб не загинули прийміть у своє місто. Місто, описане Іоаном мало три брами зі сходу (Одкр.21:13). Ви і є три східні святителі зі сходу трьома брамами. Будь-який пастир іменується дверима; Перший Пастир Христос так себе і назвав: «Я є двері» (Іоан.10:9). Ми всі в ці троє дверей нині стукаємо і смиренно вас молимо: відкрийте нам ключем, що даний вам, Небесне Царство. Біля ваших дверей шукаємо спершу Царства Божого і все земне нам додасться (Мф.6:33).
Василію Великий, через те, що прийшли до нас великі скорботи, ми потребуємо великої від тебе допомоги. Маючи велику сміливість перед Великим Богом, випроси нам велику милість, а знайшовши милість твоїм заступництвом, виголосимо подяку Богу: «Великий Господь наш і велика сила Його, і розуму Його немає числа» (Пс.146:5).
Григорію Богослове, хай швидко тече слово твоє до Бога Слова. Промов, принаймні, єдине слово заступництва за нас. Слово ж Боже заради слова Богослова не затримається виконатися.
Іоане Золотоусте, благоприємне нам твоє золото. В цей небезпечний час, в залізних путах були душі наші (Пс.104:18). Нехай ухилимося від гострого меча теплим заступництвом золотих твоїх уст. А золотим мечем, що виходить з уст твоїх знищ небезпечний язичницький меч.
Троє святителів, яких Дух Святий з’єднав, зберіть овець своїх розділених міжусобною війною, хай будуть єдиними, як і ви єдині. Трьох вас про єдине просимо, єдине нам потрібно, випросіть мир. Зібравшись разом, вознесіть ім’я Господнє разом. Є обіцянка від Господа: «де двоє чи троє зібрані в ім’я Моє, там Я серед них» (Мф.18:20). Є серед вас великі архієреї зібрані в ім’я Великого Архієрея «Який перейшов небеса, Ісуса Сина Божого» (Євр.4:14). Великий Архієрей, Ісус, колись став серед учнів і сказав їм: «Мир вам» (Лук.24:36). Хай і нам говорить вашим ходатайством, устами Своїми Архієрейськими і вашими: мир вам. Багато маємо лиха, але до цього нас ще й святий Іоан триразовою бідою устрашає: «горе, горе, горе тим, що живуть на землі, від останніх трубних голосів трьох ангелів, які будуть трубить» (Одкр.8:13).
Троє святителів, трьома вашими молитвами захистіть нас від цих трьох бід, цього горя, бо ви є три труби церковні, три ангели церковні. Допоможіть нам, прожити час, що залишився в спокої, бо нас сильно не так від слуху, як від видіння ворожого страшить, бо не для того своїми трубами три ангели страшать. Вже вуха наші військові труби пригнічують. Але вашими церковними трубами, три святителі, вострубіть «псалмами та славословленнями і піснеспівами духовними, співаючи і прославляючи в серцях ваших Господа» (Єфес.5:19).
Колись явилась Аврааму Свята Тройця в образі трьох ангелів (Бут.18). Троє святителів, як три ангели, що наблизились до тих ангелів, які були образом Святої Тройці. І від тих трьох ангелів отримали три пера, якими про Святу Тройцю премудро написали і ум наш озброїли своїм вченням. Ми безумні Христа ради, а ви мудрі у Христі. Написав апостол в посланні до Колосян: «Глядіть, браття, щоб хто не звабив вас філософією» (Колос.2:8). Ці філософи не звабили нас філософією, але направили наш розум в послух Христу. «Кожен книжник навчений…, подібний до господаря, який виносить із свого скарбу нове й старе» (Мф.13:52). Всі ці книжники принесли в Церкву від свого скарбу нове й старе, Новий і Старий Завіт пояснюючи.
Дякуємо Всевишньому Архієрею за те, що «Він настановив одних апостолами…, інших пастирями та вчителями на довершення святих, на діло служіння, для створення Тіла Христового, аж доки всі прийдемо до єдності віри» (Єфес.4:13), якій ви нас, вчителі наші, досконало навчили. Написав апостол: «Одних Бог настановив у Церкві, по-перше, апостолами, по-друге, пророками, по-третє, вчителями» (1Кор.12:28). А вас поставив Бог вчителями, тому робите «обережно, не як нерозумні, а як мудрі» (Єфес.5:15). Радується вами церква, своїми синами, бо «син нерозумний – засмучення для його матері» (Притчі 10:1), а син мудрий радує батька і матір. Дякує церква Богові за вас, промовляючи з апостолом: «Завжди дякую Богові моєму за вас заради благодаті Божої, дарованої вам у Христі Ісусі, бо в Ньому ви збагатилися всім, усяким словом і всяким пізнанням, – тому що свідчення Христове утвердилося у вас, – так що ви не маєте нестачі ні в якому даруванні, чекаючи явлення Господа нашого Ісуса Христа» (1Кор.1:4-7). Написав Ісус Сирах: «Промов розумного будуть шукати у зібранні і над словами його будуть розмірковувати у серці» (Сирах 21:20). Промови мудрих цих вчителів розшукуються сьогодні в Церкві, бо Духом Святим вам дане слово премудрості і слово розуму. Через це, трьом вчителям можна торжествувати разом з апостолом: «Ми ж прийняли не духа світу цього, а Духа від Бога, щоб знати дароване нам від Бога, що і сповіщаємо вам вивченими словами не від людської мудрості, а вивченими від Духа Святого» (1Кор.2:12-13), «ми маємо розум Христів» (1Кор.2:16).
Три святителі, ви є рід обраний, царське священство, а через те, що зібрані втроє, то явились як три царі. Три царі принесли золото, ладан і смирну Народженому Царю Юдейському Христу Богу. Золотоусте, ти приніс від уст твоїх золото, найкраще золото на землі, бо все золото в порівнянні з твоєю мудрістю, яка виходить від золотих уст є «нікчемний пісок, а срібло – бруд у порівнянні з нею» (Прем.7:9) говорить Соломон. Василію Великий, царське священство, ти через своє ім’я є великий цар, що приніс ладан. Григорій Богослов приніс смирну, бо Богослов походить від слова Божого, що як миро витікає. Святий Золотоусте, від нас бідних принеси золото Богу від уст твоїх золотих. Василію Великий, принеси від нас, неплідного дерева, що заслуговує знищення, ладан Богу, щоб і ми примножились величчю і красою на твоєму дереві, яке виточує ладан. Григорію Богослове, за нас смиренних принеси смирну бо «засмерділись і загнилися рани мої» (Пс.37:6). Нехай через смирну, що виливається в твоєму слові, ми відчуємо аромат.
Канон з трьох пісень ці три святителі співають. Співайте святителі! Як їх через це назвемо? Назвемо їх церковним каноном з трьох пісень. Возлюбили цю тройцю три святителі – Петро, Олексій і Іона, возлюбили Володимир з чадами своїми Борисом і Глібом. Але особливо Возлюбила Свята Тройця: Отець отців, Син, возлюблених Отцю і Собі синів, Дух Святий, Який духом лагідності направляє духовних отців.
Ці три святителі єдиними устами прославляють і благословляють Бога в цьому світі, як колись троє отроків в печі співали: «Благословенний Ти, Господи Боже отців наших, і хвальний, і прославлений повіки» (Дан.3:52). І ми разом з вами, три святителі і вчителі премудрі, хоч і троє вас, але єдині, Єдиному Премудрому Богу в Тройці віддаємо хвалу і славу на віки віків. Амінь.

Православний вісник, 2015.- №2(лютий),-С.50-53.
Підготував протоієрей Сергій Чутченко.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *